O stowarzyszeniu

W roku 1994 z inicjatywy ks. Prałata Zygmunta Lubienieckiego oraz Artura Ciechocińskiego została zapoczątkowana opolska akcja charytatywna „Wigilia dla Samotnych i Bezdomnych”. Najważniejszymi celami przedsięwzięcia było organizowanie pomocy żywnościowej dla osób najbardziej potrzebujących.

Do grupy najbardziej potrzebujących organizatorzy przedsięwzięcia postanowili w pierwszej kolejności zaliczyć osoby bezdomne i samotnie żyjące w ubóstwie. Dla tej grupy potrzebujących postanowiono organizować coroczną wieczerzę wigilijną oraz zimową pomoc żywnościową, a także wypoczynek letni i zimowy dla dzieci najuboższych.

Organizatorzy przeprowadzili wnikliwą analizę potrzeb osób, do których została skierowana akcja charytatywna. Opierano się na opiniach instytucji wojewódzkich i samorządowych już funkcjonujących w obszarze opieki społecznej oraz opiniach duchownych związanych z kościołem katolickim oraz opiniach samych zainteresowanych czyli bezdomnych i biednych. Wówczas uznano, że dostarczenie żywności jest podstawową potrzebą dla środowisk dotkniętych biedą i bezrobociem.

W pierwszym okresie działalności darczyńcami wspomagającymi przedsięwzięcie byli opolscy przedsiębiorcy, którzy uznali tę ideę za najbardziej interesującą. W okresie późniejszym akcję zaczęły również wspomagać osoby fizyczne, instytucje państwowe i samorządowe.

Decydującym elementem, który przyczynił się zasadniczo do powodzenia akcji było zaangażowanie Kościoła Katolickiego. Przedstawiciele Kościoła byli „siłą napędową” przedsięwzięcia, nadzorczą i wspomagającą. Do pierwszego Komitetu Organizacyjnego, a następnie utworzonego Stowarzyszenia przystąpiły osoby z różnych środowisk społecznych, które bez względu na osobiste i polityczne przekonania postanowiły zaangażować się i wesprzeć przedsięwzięcie.

Do pierwszej kolacji wigilijnej zasiadło ponad 600 osób, którym zaproszenia organizatorzy wręczali na opolskich dworcach kolejowych śmietnikach i podobnych miejscach, w których spotkały się osoby uważane ogólnie za tak zwany „margines społeczny”. W większości były to osoby, którym pomoc ze strony instytucji państwowych czy samorządowych się nie należała najczęściej ze względów formalnych np. brak możliwości spełnienia określonych warunków czy ustalonych kryteriów lub udokumentowania biedy.

Obecnie do kolacji wigilijnej zasiada około 1200 osób. Najwięcej z Opola i powiatu opolskiego. Coraz częściej zauważamy przyjezdnych z innych miast i województw. Akcja wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci z rodzin dotkniętych biedą również jest organizowana na szeroką skalę. Korzysta z niej ok., 120 dzieci z naszego regionu. Potrzeby z roku na rok wzrastają, ale Stowarzyszenie czyni coraz większy wysiłek i zaangażowanie, aby sprostać oczekiwaniom tej grupy osób wykluczonych, samotnych i bezdomnych dla których każdy rodzaj pomocy wydaje się bezcenny.

Statut Stowarzyszenia Wigilia dla Samotnych i Bezdomnych w Opolu

Postanowienia Ogólne
§ 1.

  1. Stowarzyszenie „Wigilia dla Samotnych i Bezdomnych”, zwane dalej stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach z 7 kwietnia 1989 roku (Dz. U. nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami) i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszego statutu, posiada osobowość prawną i jest organizacją pożytku publicznego.

§ 2.

  1. Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i krajów członkowskich Unii Europejskiej.
  2. Siedzibą władz stowarzyszenia jest miasto Opole.
  3. Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.

Zadania i formy ich realizacji
§ 3.

Cele Stowarzyszenia:

  1. Pomoc finansowa i rzeczowa dla osób bezdomnych, biednych i samotnych
  2. Organizowanie posiłków a w szczególności Wigilii dla Samotnych i Bezdomnych
  3. Promocja idei niesienia pomocy osobom biednym, bezdomnym i samotnym
  4. Promocja idei chrześcijańskiej pomocy określona w naukach i doktrynach Kościoła Rzymsko-Katolickiego.
  5. Promocja darczyńców i osób fizycznych wspierających działalność stowarzyszenia.
  6. Promocja i inicjowanie imprez wspierających działalność stowarzyszenia.

§ 4.

Zadania statutowe Stowarzyszenie realizuje poprzez:

  1. Pozyskiwanie darowizn, spadków i ofiarności publicznej
  2. organizację imprez targowo- promocyjnych i rozrywkowych
  3. organizację konkursów i zabaw konkursowych na najlepsze: firmy, osoby i osobistości, artykuły, gospodarstwa i gminy
  4. organizowanie spotkań, imprez promocyjnych i szkoleń.
  5. współpracę z centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi jednostkami i instytucjami
  6. wydawanie katalogów, informatorów i innych druków
  7. współpracę z Kościołem Rzymsko-Katolickim.
  8. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej poprzez:
    • organizację targów, wystaw i imprez masowych
    • wykonywanie usług poligraficznych
    • odpłatną pomoc chorym
    • prowadzenie szkoleń
    • organizację konkursów
    • działalność paramedyczną
    • opiekę nad dziećmi i młodzieżą
    • działalność reklamową
    • kierowanie programami społecznymi
    • opiekę wychowawczą i społeczną.

Członkowie Stowarzyszenia
§ 5.

  1. Członkowie stowarzyszenia dzielą się na:
    • członków założycieli
    • członków zwyczajnych
    • członków honorowych.
  2. Członkowie założyciele i członkowie zwyczajni posiadają równe prawa w stowarzyszeniu, chyba że statut stanowi inaczej.

§ 6.

  1. Członkami założycielami są osoby fizyczne, które doprowadziły do zarejestrowania stowarzyszenia i przyjęły niniejszy statut.
  2. Członek założyciel korzysta z biernego i czynnego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia.

§ 7.

  1. O członkostwo zwyczajne stowarzyszenia może ubiegać się osoba fizyczna pełnoletnia, która uzyskała rekomendację co najmniej jednego członka stowarzyszenia.
  2. Kandydat na członka zwyczajnego składa na piśmie deklarację o przystąpieniu do stowarzyszenia.
  3. Członkowie założyciele i zwyczajni opłacają składki w wysokości określonej przez Walne Zebranie.
  4. Przyjmowanie członków zwyczajnych odbywa się uchwałą Walnego Zebrania w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 8.

Członkowie założyciele i zwyczajni mają prawo:

  1. czynnego i biernego prawa wyborczego przy wyborach do statutowych organów stowarzyszenia.
  2. uczestniczenia z głosem stanowiącym w zebraniach organów stowarzyszenia, gdy udział taki jest przewidziany przez statut
  3. zgłaszania postulatów i wniosków wobec władz stowarzyszenia
  4. uczestniczenia w organizowanych przez stowarzyszenie spotkaniach, szkoleniach i zjazdach na warunkach określonych przez zarząd stowarzyszenia.


§ 9.

  1. Członkowie założyciele i zwyczajni są zobowiązani brać czynny udział w działaniach i pracach stowarzyszenia oraz przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał stowarzyszenia.
  2. Członkowie założyciele i członkowie zwyczajni, z wyłączeniem skarbnika stowarzyszenia i członków komisji rewizyjnej, pełnią funkcję w stowarzyszeniu i pracują na rzecz stowarzyszenia społecznie.

§ 10.

  1. O wygaśnięciu lub pozbawieniu członkostwa zwyczajnego decyduje uchwała Walne Zebranie Członków.
  2. Wygaśnięcie członkostwa następuje:
    • po złożeniu rezygnacji
    • po śmierci członka
  3. Pozbawienie członkostwa następuje w przypadkach:
    • działania członka na szkodę stowarzyszenia,
    • nie wywiązywania się z obowiązków określonych w zgłoszonej deklaracji, o której mowa w § 7 ust. 2,
    • nie stosowania się do wymogów statutu stowarzyszenia.
  4. Pozbawienie członkostwa z przyczyn, o których mowa w pkt. 3, poprzedzone jest postępowaniem wyjaśniającym wszczętym przez przewodniczącego Walnego Zebrania członków stowarzyszenia i złożenia odpowiedniego sprawozdania walnemu zebraniu.
  5. Pozbawienie członkostwa członka założyciela następuje na drodze uchwały Walnego Zebrania stowarzyszenia na wniosek prezydenta Rady Wyższej stowarzyszenia.
  6. Uchwała Walnego Zebrania członków dotycząca pozbawienia członkostwa, może być uchylona przez sąd na wniosek organu nadzoru lub prokuratury. O złożenie wniosku do sądu przez organ nadzoru lub prokuraturę ubiegać się może, każdy pozbawiony członkostwa przez Walne Zebranie członków stowarzyszenia.

§ 11.

  1. Członkostwo honorowe stowarzyszenia przyznawane jest przez Walne Zebranie członków stowarzyszenia lub prezydenta Rady Wyższej stowarzyszenia osobom fizycznym zasłużonym dla działalności podobnej stowarzyszeniu lub wspierających stowarzyszenie.
  2. Członkowie honorowi nie są zobowiązani do świadczeń na rzecz stowarzyszenia.
  3. Członkowie honorowi nie mogą kandydować do Rady Wyższej stowarzyszenia.

§ 12.

Organy Stowarzyszenia

  1. Organami stowarzyszenia są:
    • Walne Zebranie Członków stowarzyszenia
    • Zarząd stowarzyszenia
    • Rada Wyższa stowarzyszenia
    • Komisja rewizyjna.
  2. Komisja rewizyjna jest organem stowarzyszenia odpowiedzialnym za kontrolowanie działań stowarzyszenia.
  3. Rada Wyższa stowarzyszenia jest organem odpowiedzialnym za kontrolowanie działalności stowarzyszenia oraz działań wszystkich członków stowarzyszenia pod względem przestrzegania zasad etycznych i moralnych zgodnie z celami stowarzyszenia określonymi w § 3 statutu.

Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
§ 13.

Walne Zebranie członków stowarzyszenia jest organem uchwałodawczym.

§ 14.

Do kompetencji Walnego Zebrania członków należy:

  1. wybór przewodniczącego Walnego Zebrania członków,
  2. wybór i odwołanie prezesa i wice prezesów zarządu stowarzyszenia i sekretarza.
  3. przyjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu stowarzyszenia.
  4. stwierdzanie wygaśnięcia i pozbawienia członkostwa oraz przyjmowanie nowych członków.
  5. uchwalanie i dokonywanie zmian w statucie stowarzyszenia.
  6. przyjmowanie rocznych sprawozdań zarządu stowarzyszenia, komisji rewizyjnej i rady wyższej stowarzyszenia.
  7. powołanie Rady Wyższej stowarzyszenia.

§ 15.

  1. W skład Walnego Zebrania członków wchodzą:
    • członkowie założyciele
    • członkowie zwyczajni,
    • członkowie honorowi.
  2. Członkowie honorowi uczestniczący w zebraniach stowarzyszenia mają prawo zgłaszania wniosków i postulatów oraz uczestnictwa aktywnego we wszystkich zebraniach i pracach Stowarzyszenia.
  3. Członkowie honorowi nie posiadają prawa głosu stanowiącego w zebraniach stowarzyszenia.

§ 16.

  1. Walne Zebranie członków podejmuje uchwały w obecności co najmniej połowy członków zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że statut stanowi inaczej.
  2. Do dokonania zmian w statucie wymagana jest bezwzględna większość głosów przy obecności co najmniej połowy członków stowarzyszenia.
  3. W przypadku braku quorum Przewodniczący, po sprawdzeniu prawidłowości zawiadomienia o zebraniu, może prowadzić zebranie, które może podjąć uchwały co do których nie jest wymagana obecność połowy członków stowarzyszenia.
  4. Zwyczajne Walne Zebranie członków zwoływane jest raz w roku przez zarząd stowarzyszenia.
  5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków stowarzyszenia zwoływane jest przez zarząd stowarzyszenia, komisję rewizyjną, 1/5 liczby członków stowarzyszenia lub Prezydenta Rady Wyższej stowarzyszenia.
  6. Organ zwołujący Walne Zebranie członków powinien powiadomić na piśmie lub w inny skuteczny sposób o tym terminie i proponowanym porządku obrad nie później niż 14 dni przed terminem.

§ 17.

  1. Obrady Walnego Zebrania prowadzi Przewodniczący wybierany na pięcioletnią kadencję przez Walne Zebranie zwykłą większością głosów.
  2. Do zadań przewodniczącego Walnego Zebrania należy:
    • zwoływanie i przygotowanie porządku obrad Walnego Zebrania członków i programu zebrania ogólnego
    • nadzór nad realizacją przez zarząd stowarzyszenia uchwał Walnego Zebrania stowarzyszenia.

§ 18.

  1. Walne Zebranie wybiera komisję rewizyjną w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów na okres pięciu lat.
  2. Walne Zebranie może powołać również inne komisje stałe lub doraźne odpowiedzialne za zadania określone przez Walne Zebranie.
  3. Komisja rewizyjna działa w składzie co najmniej trzech członków.
  4. Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności przygotowanie wniosku o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium zarządowi stowarzyszenia.
  5. Przeprowadzania czynności kontrolnych w zarządzie stowarzyszenia.
  6. Członkowie komisji rewizyjnej:
    • nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
    • nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
    • mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w komisji rewizyjnej zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art.8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.

Zarząd Stowarzyszenia
§ 19.

  1. W skład zarządu stowarzyszenia wchodzą:
    • prezes
    • trzech wiceprezesów
    • sekretarz.
  2. Zarząd stowarzyszenia wybierany jest na pięcioletnią kadencję w głosowaniu tajnym.

§ 20.

  1. Do zadań zarządu stowarzyszenia należy:
    • realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków
    • zwykły zarząd mieniem stowarzyszenia,
    • przygotowywanie projektów uchwał dla Walnego Zebrania Członków
    • bieżąca realizacja zadań stowarzyszenia zgodnie ze statutem i uchwałami Walnego Zebrania
    • zarząd odpowiada za zabezpieczenie Walnemu Zebraniu i komisjom właściwych warunków działania
    • prezes zarządu kieruje pracami i jest przełożonym pracowników stowarzyszenia.

§ 21.

  1. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał.
  2. Dla ważności uchwał zarządu niezbędna jest obecność co najmniej połowy jego składu i zwykła większość głosów.

§ 22.

  1. Do zadań skarbnika stowarzyszenia – głównego księgowego należy:
    • założenie i prowadzenie rachunku bankowego stowarzyszenia
    • prowadzenie księgowości
    • przygotowanie sprawozdań z wykonania preliminarza dochodów i wydatków za rok ubiegły i bieżący
  2. Skarbnika zatrudnia zarząd.
  3. Skarbnik bierze udział w posiedzeniach zarządu bez prawa udziału w głosowaniu.
  4. Kontrasygnata skarbnika jest niezbędna przy wszystkich decyzjach majątkowych zarządu i na dokumentach, które mogą pociągnąć za sobą zobowiązania finansowe stowarzyszenia.

Rada Wyższa Stowarzyszenia
§ 23.

  1. W skład Rady Wyższej stowarzyszenia wchodzą:
    • członkowie założyciele, którzy zgłoszą chęć pracy w Radzie Wyższej stowarzyszenia.
    • członkowie zwyczajni powołani przez Radę Wyższą stowarzyszenia, którzy wyrażą chęć pracy w radzie.
  2. Radzie Wyższej stowarzyszenia przewodniczy Prezydent Rady Wyższej stowarzyszenia wybierany na okres pięciu lat.
  3. Pierwszego prezydenta Rady Wyższej stowarzyszenia powołuje Walne Zebranie stowarzyszenia.
  4. Następnych prezydentów Rady Wyższej stowarzyszenia wybierają członkowie Rady Wyższej na drodze uchwały.
  5. Prezydentem Rady Wyższej stowarzyszenia może zostać wybrany tylko spośród członków Rady Wyższej stowarzyszenia.
  6. W zebraniach Rady Wyższej uczestniczą jego członkowie oraz zarząd stowarzyszenia.
  7. Regulamin Rady Wyższej stowarzyszenia mogą ustanowić członkowie Rady Wyższej stowarzyszenia na drodze uchwały.

Prawa i obowiązki Prezydenta Rady Wyższej Stowarzyszenia
§ 24.

  1. Prezydent Rady Wyższej stowarzyszenia ma prawo zawiesić w czynnościach prezesa oraz wice- prezesów Stowarzyszenia.
  2. Decyzję w sprawie zawieszenia w czynnościach zarządu stowarzyszenia lub jego członka, prezydent Rady jest zobowiązany przekazać na piśmie wszystkim członkom zarządu i skarbnikowi.
  3. Decyzja prezydenta rady w sprawie zawieszenia w czynnościach zarządu lub któregokolwiek z jego członków jest równoznaczna z przejęciem przez prezydenta wszystkich obowiązków zawieszonych członków zarządu stowarzyszenia.
  4. Prezydent rady w sytuacji określonej pkt 1. jest zobowiązany zwołać Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia w ciągu jednego miesiąca od daty podjęcia swojej decyzji.
  5. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia może uchylić decyzję prezydenta lub ją przyjąć na drodze uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
  6. Prezydent Rady Wyższej stowarzyszenia przede wszystkim stoi na straży idei zapisanych w statucie stowarzyszenia w § 3 pkt. 1,3 i 4 i § 4 pkt. 7.
  7. We wszystkich głosowaniach uchwałodawczych stowarzyszenia w przypadku równej ilości głosów głos prezydenta Rady Wyższej jest decydującym.

Majątek Stowarzyszenia
§ 25.

Majątek stowarzyszenia powstaje z:

  1. składek, darowizn, spadków, zapisów, ofiarności publicznej, dotacji
  2. dochodów własnej działalności stowarzyszenia.

§ 26.

  1. Zarząd stowarzyszenia może dokonywać zbycia majątku stowarzyszenia dopiero po uzyskaniu zgody Walnego Zebrania członków na drodze uchwały zwykłą większością głosów.

§ 27.

  1. Wszelkie dokumenty dotyczące spraw majątkowych podpisywane są przez prezesa zarządu, jednego z wice prezesów i skarbnika.

§ 28.

  1. Dokumenty finansowe i inne nie dotyczące spraw majątkowych stowarzyszenia podpisuje prezes lub jeden z wice prezesów stowarzyszenia.
  2. W działalności stowarzyszenia:
    • zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, pracowników, członków Zarządu, komisji rewizyjnej oraz ich osób bliskich tj. z którymi pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
    • zabrania się przekazywania i wykorzystywania majątku stowarzyszenia na rzecz swoich członków, a w szczególności członków Zarządu i komisji rewizyjnej lub zatrudnionych pracowników lub ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    • zabrania się zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów w których uczestniczą członkowie stowarzyszenia, a w szczególności członkowie Zarządu i komisji rewizyjnej lub zatrudnieni pracownicy lub ich osoby bliskie.

Likwidacja Stowarzyszenia.
§ 29.

  1. Rozwiązanie stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków w głosowaniu tajnym.
  2. Walne Zebranie powołuje uchwałą komisję likwidacyjną, której zadaniem będzie uregulowanie wszystkich zobowiązań oraz protokolarne przekazanie pozostałego majątku stowarzyszenia wskazanym przez Radę Wyższą stowarzyszenia osobom lub innym podmiotom i organizacją.

Niniejszy statut składający się z 29 paragrafów został przyjęty przez członków założycieli stowarzyszenia w dniu 06 listopada 2000 roku oraz poprawiony:

w dniu 17 września 2001 roku
w dniu 24 czerwca 2004 roku zgodnie z uchwałą nr 5/2004 Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w dniu 24 stycznia 2005 roku